Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformowała o wpłynięciu dziewięciu ofert w przetargu dotyczącym dokumentacji dla odcinka S17 – Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW). Najniższą ofertę złożyła firma Europrojekt Gdańsk, wyceniając prace na nieco ponad 6 mln zł, przy kosztorysie inwestorskim sięgającym niemal 7 mln zł. Najdroższa oferta wyniosła ponad 14,6 mln zł.
Obecnie trwa analiza i ocena ofert, w której oprócz ceny (40 proc.) liczy się również metodyka zarządzania inwestycją, doświadczenie zespołów projektowych (w tym tunelowych, środowiskowych i geologicznych) oraz innowacyjność proponowanych rozwiązań.
„Dziewięć firm projektowych złożyło oferty w przetargu na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla S17 Wschodniej Obwodnicy Warszawy, czyli ostatniej części Obwodnicy Warszawy. Ofertę z najniższą ceną złożyła firma Europrojekt Gdańsk, która wyceniła zadanie na nieco ponad 6 milionów złotych, natomiast kosztorys inwestorski wynosił prawie 7 milionów. Rozpoczęła się analiza i ocena wszystkich ofert.”
— mówi Małgorzata Tarnowska, Rzecznik Prasowy warszawskiego oddziału GDDKiA.
Co dalej?
Jeśli nie wpłyną odwołania, umowa z wybraną firmą projektową powinna zostać podpisana w II kwartale 2026 roku. Zgodnie z założeniami, wykonawca będzie miał 48 miesięcy na realizację zadania, co oznacza, że dokumentacja powinna być gotowa w 2030 roku.
„Zakładamy, że umowa z wykonawcą w przypadku braku odwołań zostanie podpisana w drugim kwartale 2026 roku. Wykonawca na realizację zadania będzie miał 48 miesięcy od daty jej zawarcia, czyli zakończenie prac przewidywane jest w 2030 roku.”
— dodaje Małgorzata Tarnowska.
Zakres prac obejmie m.in. przygotowanie wariantowych propozycji przebiegu WOW, z naciskiem na rozwiązania tunelowe. W projekcie zostaną uwzględnione najnowsze technologie i doświadczenia z podobnych inwestycji w Polsce. Celem jest wskazanie wariantu najlepiej spełniającego kryteria społeczne, środowiskowe i ekonomiczne. Projektant przeprowadzi również szczegółowe badania geologiczne oraz akcje informacyjne dla mieszkańców.
„Przeanalizowane zostaną możliwe warianty przebiegu nowej trasy z naciskiem na rozwiązania tunelowe. Pod uwagę brane będą nowoczesne technologie oraz dotychczasowe doświadczenia. Konsekwencją prac będzie wskazanie najkorzystniejszego pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym przebiegu trasy. W trakcie projektowania przeprowadzimy akcje informacyjne ze społeczeństwem. Projektant poza projektowaniem przebiegu trasy wykona również szczegółowe badania warunków geologicznych.”
— wyjaśnia rzeczniczka GDDKiA.
Dlaczego to ważne dla Wesołej?
Od blisko 30 lat Wesoła czeka na decyzję, która zakończy spory o przebieg obwodnicy. Brakujący odcinek S17 to również przyczyna korków na Trakcie Brzeskim, ul. Piłsudskiego i Jana Pawła II. Codziennie przez dzielnicę przejeżdża ruch tranzytowy, zamiast omijać Warszawę nową trasą.
Nowa dokumentacja ma dać odpowiedź, którędy pobiegnie obwodnica. Analizowane są różne warianty, ale każdy z nich oznacza, że droga przetnie Wesołą na pół. To wzbudza emocje, bo część mieszkańców obawia się wyburzeń, hałasu i utraty terenów zielonych, a inni liczą na szybkie rozwiązanie problemu korków.
Po raz pierwszy GDDKiA deklaruje, że tunel pod dzielnicą będzie brany pod uwagę w każdej wersji trasy. To może ograniczyć negatywne skutki inwestycji. Wybór wariantu oraz decyzje projektantów zadecydują o tym, jak będzie wyglądać Wesoła i Stara Miłosna przez kolejne dekady. Dlatego warto śledzić postępy i aktywnie uczestniczyć w konsultacjach.