
Nowe podejście do inwestycji
Decyzja o wznowieniu prac nad WOW oznacza wyjście z wieloletniego impasu administracyjno-prawnego. GDDKiA planuje ogłosić przetarg na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), które przeanalizuje możliwe warianty przebiegu trasy. Kluczowe jest jednak to, że jednym z priorytetowych rozwiązań będzie budowa części trasy w tunelu, co ma zminimalizować negatywny wpływ inwestycji na środowisko oraz komfort życia mieszkańców.
Jednocześnie, aby przyspieszyć procedury, wycofane zostaną wcześniejsze wnioski o decyzję środowiskową złożone w 2015 roku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku. Dzięki temu możliwe będzie rozpoczęcie nowych postępowań administracyjnych i projektowych.
Planowane działania i harmonogram
Po wyborze biura projektowego i przeprowadzeniu analiz wielokryterialnych, GDDKiA zapowiada szeroko zakrojone konsultacje społeczne. Podczas nich mieszkańcy i samorządy będą mogły zgłaszać swoje uwagi i propozycje dotyczące trasy oraz wariantu tunelowego.
Po uzyskaniu decyzji środowiskowych oraz niezbędnych pozwoleń, realizacja inwestycji przewidywana jest na lata 2032–2035.
W którym miejscu powstanie tunel?
Na tym etapie nie podano jeszcze dokładnej lokalizacji tunelu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła, że rozwiązanie tunelowe zostanie uwzględnione w nowym Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ), które ma przeanalizować różne warianty trasy. Nie wskazano również, który z wariantów trasy zostanie ostatecznie wybrany. Dopiero po zakończeniu analiz oraz konsultacji społecznych zapadnie decyzja o przebiegu obwodnicy i dokładnym miejscu budowy tunelu. Będziemy informować o kolejnych etapach inwestycji.
Znaczenie tunelu dla mieszkańców Wesołej
Uwzględnienie tunelu w planach WOW to znaczący sukces mieszkańców Wesołej, którzy od lat sprzeciwiali się budowie trasy w formie nasypu drogowego. Tunel pozwoli na ograniczenie hałasu oraz zmniejszenie negatywnego wpływu inwestycji na otoczenie, co było jednym z głównych postulatów społecznych.
Szymon Piechowiak, rzecznik prasowy GDDKiA, w oficjalnej wypowiedzi podkreślił:
„Plan na tę inwestycję jest taki, że częściowo powstanie ona w tunelu. O to właśnie wnioskowali mieszkańcy terenów, przez które ma przechodzić Wschodnia Obwodnica Warszawy. Tym razem ta inwestycja zostanie zrealizowana z uwzględnieniem rozwiązania tunelowego.“
Znaczenie WOW dla komunikacji w Warszawie
Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 68 km tras wchodzących w skład warszawskiego ringu drogowego. Brakujący 14-kilometrowy odcinek WOW od węzła Drewnica na skrzyżowaniu z S8 do węzła Warszawa Wschód (Zakręt) uniemożliwia pełne rozłożenie ruchu tranzytowego i powoduje przeciążenie istniejących tras, w tym Południowej Obwodnicy Warszawy oraz mostu Grota-Roweckiego.
Wielu kierowców, z powodu braku WOW, zmuszonych jest korzystać z dróg wojewódzkich nr 631, 637 i 638 oraz ulic Wesołej, co powoduje korki i zwiększone natężenie ruchu w dzielnicach mieszkalnych.
Co dalej?
Najbliższe miesiące przyniosą kluczowe decyzje dotyczące przebiegu trasy i formy tunelu. Mieszkańcy oraz samorządy będą mieli możliwość aktywnego uczestnictwa w konsultacjach społecznych, które mogą wpłynąć na ostateczny kształt inwestycji.
Decyzja o uwzględnieniu tunelu w projekcie WOW to krok w kierunku pogodzenia interesów mieszkańców oraz poprawy komunikacji w aglomeracji warszawskiej. Ostateczny przebieg trasy zostanie ustalony po analizach ekspertów oraz zakończeniu procesu uzyskiwania decyzji administracyjnych.