Wschodnia Obwodnica Warszawy: Przełomowa decyzja – część trasy powstanie w tunelu

Po latach sporów i formalnych impasów Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła wznowienie przygotowań do budowy brakującego odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) w ciągu drogi ekspresowej S17. Kluczowym elementem nowych planów jest uwzględnienie wariantu tunelowego, na który od lat nalegali mieszkańcy Wesołej i okolicznych dzielnic.
Zdjęcie do artykułu Wschodnia Obwodnica Warszawy: Przełomowa decyzja – część trasy powstanie w tunelu Wschodnia Obwodnica Warszawy: Przełomowa decyzja – część trasy powstanie w tunelu. (Fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad)

Nowe podejście do inwestycji

Decyzja o wznowieniu prac nad WOW oznacza wyjście z wieloletniego impasu administracyjno-prawnego. GDDKiA planuje ogłosić przetarg na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), które przeanalizuje możliwe warianty przebiegu trasy. Kluczowe jest jednak to, że jednym z priorytetowych rozwiązań będzie budowa części trasy w tunelu, co ma zminimalizować negatywny wpływ inwestycji na środowisko oraz komfort życia mieszkańców.

Jednocześnie, aby przyspieszyć procedury, wycofane zostaną wcześniejsze wnioski o decyzję środowiskową złożone w 2015 roku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku. Dzięki temu możliwe będzie rozpoczęcie nowych postępowań administracyjnych i projektowych.

Planowane działania i harmonogram

Po wyborze biura projektowego i przeprowadzeniu analiz wielokryterialnych, GDDKiA zapowiada szeroko zakrojone konsultacje społeczne. Podczas nich mieszkańcy i samorządy będą mogły zgłaszać swoje uwagi i propozycje dotyczące trasy oraz wariantu tunelowego.

Po uzyskaniu decyzji środowiskowych oraz niezbędnych pozwoleń, realizacja inwestycji przewidywana jest na lata 2032–2035.

W którym miejscu powstanie tunel?

Na tym etapie nie podano jeszcze dokładnej lokalizacji tunelu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła, że rozwiązanie tunelowe zostanie uwzględnione w nowym Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ), które ma przeanalizować różne warianty trasy. Nie wskazano również, który z wariantów trasy zostanie ostatecznie wybrany. Dopiero po zakończeniu analiz oraz konsultacji społecznych zapadnie decyzja o przebiegu obwodnicy i dokładnym miejscu budowy tunelu. Będziemy informować o kolejnych etapach inwestycji.

Znaczenie tunelu dla mieszkańców Wesołej

Uwzględnienie tunelu w planach WOW to znaczący sukces mieszkańców Wesołej, którzy od lat sprzeciwiali się budowie trasy w formie nasypu drogowego. Tunel pozwoli na ograniczenie hałasu oraz zmniejszenie negatywnego wpływu inwestycji na otoczenie, co było jednym z głównych postulatów społecznych.

Szymon Piechowiak, rzecznik prasowy GDDKiA, w oficjalnej wypowiedzi podkreślił:

„Plan na tę inwestycję jest taki, że częściowo powstanie ona w tunelu. O to właśnie wnioskowali mieszkańcy terenów, przez które ma przechodzić Wschodnia Obwodnica Warszawy. Tym razem ta inwestycja zostanie zrealizowana z uwzględnieniem rozwiązania tunelowego.“

Znaczenie WOW dla komunikacji w Warszawie

Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 68 km tras wchodzących w skład warszawskiego ringu drogowego. Brakujący 14-kilometrowy odcinek WOW od węzła Drewnica na skrzyżowaniu z S8 do węzła Warszawa Wschód (Zakręt) uniemożliwia pełne rozłożenie ruchu tranzytowego i powoduje przeciążenie istniejących tras, w tym Południowej Obwodnicy Warszawy oraz mostu Grota-Roweckiego.

Wielu kierowców, z powodu braku WOW, zmuszonych jest korzystać z dróg wojewódzkich nr 631, 637 i 638 oraz ulic Wesołej, co powoduje korki i zwiększone natężenie ruchu w dzielnicach mieszkalnych.

Co dalej?

Najbliższe miesiące przyniosą kluczowe decyzje dotyczące przebiegu trasy i formy tunelu. Mieszkańcy oraz samorządy będą mieli możliwość aktywnego uczestnictwa w konsultacjach społecznych, które mogą wpłynąć na ostateczny kształt inwestycji.

Decyzja o uwzględnieniu tunelu w projekcie WOW to krok w kierunku pogodzenia interesów mieszkańców oraz poprawy komunikacji w aglomeracji warszawskiej. Ostateczny przebieg trasy zostanie ustalony po analizach ekspertów oraz zakończeniu procesu uzyskiwania decyzji administracyjnych.

Nasz serwis jest całkowicie darmowy i utrzymuje się dzięki prywatnym środkom. Tworzymy go z pasją i zaangażowaniem, podchodząc do sprawy profesjonalnie.

Twoje wsparcie jest dla nas niezwykle ważne! Dodaj naszą stronę do ulubionych i zaglądaj codziennie, aby być na bieżąco z lokalnymi wydarzeniami. Każda Twoja wizyta to znak, że to, co robimy, ma sens i motywuje nas do dalszej pracy. Dziękujemy, że jesteś z nami!

Obserwuj nas na Facebooku oraz na Google News.

Podziel się

Komentarze (2)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Zostanie użyty wyłącznie w celu weryfikacji.

Czyli przez środek Wesołej, tylko CZĘŚCIOWO w tunelu. Okropne tak zrobić co się chce i zniszczyć piękną zieloną dzielnicę. Sami niech sobie wdychają te spaliny i oglądają tunele.

Droga jest potrzebna, nie ma od niej odwrotu. Mieszkając w mieście poświęca sie pewne przyjemności. a wariant w tunelu to dobre rozwiązanie dla dzielnicy niezależnie od tego którą trasa przebiegnie.

Informacja jest bardzo ogólna, niewiele z niej się dowiadujemy. Po pierwsze: nie należy mówić o "obwodnicy Warszawy", gdyż WOW niczego nie obwodzi. Po drugie: wielokrotnie używane zaklęcie" nic bez konsultacji społecznych" jest wprowadzaniem w błąd czytających. Konsultacje, jak pokazało życie to FIKCJA, to taki potworek urzędowy. Ważne, jakie założenie dla dalszego projektowania tzw. wariantu zrobi GDDKiA i czy - dalej- głównym kryterium będzie NISKA CENA dla wyboru inwestycji. Dalej: czy brane pod uwagę w przebiegu wariantu będą tylko grunty Skarbu Państwa (dla GDDKiA - to darmowe!!!!), czy także prywatne, do wykupu. Pytań i wątpliwości wiele, a najważniejsze: kogo chce się chronić: ludzi w już zorganizowanej przestrzeni i ich środowisko, w którym żyją, czy też na pierwszym miejscu postawić dojeżdżających do pracy w Warszawie, pojedyńczo w samochodach. Życie pokazało, ze GDDKiA nie można wierzy ćw tzw. ich dobre intencje