Fatalna kondycja fizyczna polskich uczniów

Aż 94% dzieci i młodzieży w Polsce nie posiada wystarczających kompetencji ruchowych – wynika z raportu Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie. Badania przeprowadzone na ponad dwóch tysiącach uczniów pokazują, że większość dzieci nie potrafi prawidłowo biegać, skakać czy rzucać piłką.
Zdjęcie do artykułu Fatalna kondycja fizyczna polskich uczniów

Najświeższy raport przygotowany przez Akademię Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie ujawnia alarmujące dane dotyczące kondycji fizycznej polskich uczniów. Badania objęły ponad dwa tysiące uczniów z 17 szkół podstawowych w całej Polsce. Wyniki wskazują, że aż 94% dzieci i młodzieży nie posiada podstawowych umiejętności ruchowych, takich jak bieganie, skakanie czy rzucanie piłką.

Raport powstał w ramach programu „WF z AWF. Aktywny dzisiaj dla zdrowia w przyszłości“, który jest realizowany od 2021 roku. Prof. Bartosz Molik, rektor Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie, podkreśla, że problem braku kompetencji ruchowych wśród dzieci pogłębił się w wyniku pandemii COVID-19, która znacząco ograniczyła aktywność fizyczną młodych ludzi.

„Od 2021 r. realizujemy program >>WF z AWF<< i prowadzimy badania dotyczące kondycji fizycznej oraz podstawowych umiejętności ruchowych dzieci i młodzieży. Diagnoza pokazuje, w zasadzie już trzeci rok z rzędu, że większość dzieci jest niesprawna ruchowo“ – mówi prof. Bartosz Molik.

W ramach badań analizowano fundamentalne umiejętności ruchowe, które są niezbędne do uczestnictwa w aktywności fizycznej oraz ułatwiają codzienne funkcjonowanie. Badania wykazały, że ponad 90% dzieci w Polsce nie posiada tych podstawowych umiejętności.

„W tej części badań nie sprawdzaliśmy, czy dziecko biega szybko czy wolno, ale czy w ogóle potrafi biegać, skakać, rzucać, chwytać i tak dalej. Okazało się, że w sumie ponad 90 proc. dzieci w Polsce nie posiada podstawowych umiejętności ruchowych. Są nieprzygotowane do tego, by podejmować jakąkolwiek aktywność fizyczną“ – wskazuje rektor AWF w Warszawie.

Jednym z głównych problemów jest brak odpowiedniego przygotowania nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, którzy prowadzą zajęcia wychowania fizycznego w klasach I-III. Prof. Molik zauważa, że często zajęcia te są prowadzone w sposób zbyt spontaniczny, bez odpowiedniego ukierunkowania.

„W klasach I-III mówi się często o tzw. spontaniczności. Dziecko ma spontanicznie biegać, skakać, cieszyć się zajęciami. To trochę tak, jakby pani na lekcji matematyki powiedziała: >>dzielcie, mnóżcie sobie, jak chcecie, bawcie się matematyką<<. Zarówno zajęcia matematyki, języka polskiego, jak również wychowania fizycznego powinny być odpowiednio prowadzone i ukierunkowane. I tak jak dziecko pod opieką nauczyciela uczy się czytać, pisać i liczyć, tak podczas zajęć wychowania fizycznego powinno się uczyć biegać i skakać“ – podkreśla prof. Bartosz Molik.

W odpowiedzi na te problemy, AWF w Warszawie proponuje utworzenie dwusemestralnych studiów podyplomowych dla nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego, które miałyby na celu poprawę ich kompetencji w zakresie prowadzenia zajęć wychowania fizycznego. Dodatkowo, nauczyciele WF mogliby być włączani jako asysta do zajęć w klasach II i III szkoły podstawowej.

„Jeśli pedagodzy mieliby takie studia, a nauczyciele wychowania fizycznego zostaną dodatkowo włączeni jako asysta do zajęć WF w klasach II i III szkoły podstawowej, jesteśmy w stanie zmienić aktualną fatalną sytuację“ – ocenia rektor AWF.

Spadek kondycji fizycznej młodych Polaków jest problemem, który zaczął się już w latach 90. XX wieku, wraz z dynamicznym rozwojem cywilizacji i wzrostem popularności komputerów oraz telefonów komórkowych. Pandemia COVID-19 dodatkowo nasiliła ten trend, ograniczając możliwości dzieci do regularnej aktywności fizycznej.

„Było to związane z dynamicznym rozwojem cywilizacji. Komputery, telefony komórkowe spowodowały, że przestaliśmy się ruszać. Odbiło się to głownie na wytrzymałości, czyli wydolności krążeniowo-oddechowej“ – mówi prof. Bartosz Molik.

Od 2021 roku, w ramach programu „WF z AWF“, zorganizowano kilkadziesiąt tysięcy zajęć pozalekcyjnych, tzw. „Sport Klubów“, w których udział wzięło ponad 400 tys. uczniów. Celem programu jest wyrobienie w dzieciach nawyku regularnej, zdrowej aktywności fizycznej, która przyniesie korzyści na całe życie.

„Dzieci nie mogą bać się ruchu, jest on naturalny niczym oddychanie“ – podkreśla prof. Molik.

Źródło informacji: PAP

Nasz serwis jest całkowicie darmowy i utrzymuje się dzięki prywatnym środkom. Tworzymy go z pasją i zaangażowaniem, podchodząc do sprawy profesjonalnie.

Twoje wsparcie jest dla nas niezwykle ważne! Dodaj naszą stronę do ulubionych i zaglądaj codziennie, aby być na bieżąco z lokalnymi wydarzeniami. Każda Twoja wizyta to znak, że to, co robimy, ma sens i motywuje nas do dalszej pracy. Dziękujemy, że jesteś z nami!

Obserwuj nas na Facebooku oraz na Google News.

Podziel się

Komentarze (0)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Zostanie użyty wyłącznie w celu weryfikacji.