Geneza powstania skweru
Decyzja o likwidacji części miejsc parkingowych przy poczcie wynikała z zaleceń audytu przeprowadzonego przez Zarząd Dróg Miejskich (ZDM) w Warszawie. Audyt miał na celu poprawę bezpieczeństwa na skrzyżowaniu ulic Jana Pawła II i Jeździeckiej. Zgodnie z raportem, miejsca parkingowe znajdowały się zbyt blisko przejścia dla pieszych, co zwiększało ryzyko wypadków. ZDM zalecił odsunięcie przejścia od jezdni oraz uzupełnienie brakującego oznakowania, co ostatecznie doprowadziło do zmniejszenia liczby miejsc parkingowych.
Reakcje mieszkańców
Nowy skwer od początku budził mieszane uczucia. Na lokalnych grupach na Facebooku, takich jak “Mamy z Wesołej i okolic”, pojawiło się wiele krytycznych komentarzy. Mieszkańcy ironizowali, nazywając nową przestrzeń “skwerem idiotów”, wyrażając frustrację z powodu utraty miejsc parkingowych i braku konsultacji z lokalną społecznością. Wśród komentarzy znalazły się zarówno głosy niezadowolenia, jak i próby zrozumienia sensu inwestycji. “To miejsce jest po prostu zbędne i nikomu niepotrzebne” – pisał jeden z użytkowników, podczas gdy inny podkreślał, że “bezpieczeństwo pieszych jest ważniejsze niż wygoda kierowców”.
Argumenty za i przeciw skwerowi
Zwolennicy skweru podkreślają, że nowa przestrzeń przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa pieszych, co było jednym z głównych założeń audytu ZDM. Wskazują również, że zbyt bliskie usytuowanie miejsc parkingowych mogło ograniczać widoczność na przejściu, co zwiększało ryzyko wypadków.
Przeciwnicy z kolei krytykują decyzję o likwidacji miejsc parkingowych, argumentując, że w okolicy poczty i tak zawsze brakowało miejsc do parkowania. Wielu mieszkańców wyraża niezadowolenie z powodu utraty wygody oraz braku realnych konsultacji z lokalną społecznością przed podjęciem decyzji o zmianach. Padają także zarzuty, że nowy skwer to jedynie pozorny sposób na poprawę bezpieczeństwa, a w rzeczywistości jest to nieprzemyślana inwestycja.
Zalecenia audytu ZDM
Audyt Zarządu Dróg Miejskich wykazał, że przejście dla pieszych na skrzyżowaniu ulic Jana Pawła II i Jeździeckiej nie spełniało norm bezpieczeństwa. W raporcie wskazano na konieczność przesunięcia przejścia dla pieszych oraz poprawy oznakowania, aby zwiększyć widoczność i zredukować ryzyko wypadków. Dodatkowo zalecono usunięcie miejsc parkingowych zlokalizowanych zbyt blisko przejścia, co miało bezpośrednio wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa pieszych.
Sytuacja na miejscu
Będąc na miejscu o godzinie 18:00 w sobotę, zaobserwowaliśmy, że wszystkie trzy miejsca parkingowe były zajęte, a jeden z samochodów parkował w niedozwolonym miejscu – na chodniku. Było to poza godzinami otwarcia poczty, więc można się jedynie domyślać, co będzie działo się w dni powszednie, gdy poczta będzie otwarta.
Podsumowanie
Nowy skwer przy poczcie w Starej Miłośnie to inwestycja, która podzieliła lokalną społeczność. Chociaż jej celem było zwiększenie bezpieczeństwa, wielu mieszkańców postrzega ją jako niepotrzebny i uciążliwy dodatek. Warto zastanowić się, czy w przyszłości podobne projekty nie powinny być bardziej konsultowane z mieszkańcami, aby uniknąć tego typu sporów.