Tunel kolejowy w Wesołej – kluczowa inwestycja dla dzielnicy. Co nas czeka?

Na VII sesji Rady Dzielnicy Wesoła, która odbyła się 18 września 2024 roku, dyskutowano o postępach w przygotowaniach do budowy tunelu pod torami kolejowymi. Inwestycja ta ma kluczowe znaczenie dla usprawnienia komunikacji w dzielnicy i poprawy bezpieczeństwa mieszkańców, szczególnie w kontekście licznych przejazdów kolejowych, które obecnie powodują liczne utrudnienia.
Zdjęcie do artykułu Tunel kolejowy w Wesołej – kluczowa inwestycja dla dzielnicy. Co nas czeka?

Na VII sesji Rady Dzielnicy Wesoła, która odbyła się 18 września 2024 roku, dyskutowano o postępach w przygotowaniach do budowy tunelu pod torami kolejowymi. Inwestycja ta ma kluczowe znaczenie dla usprawnienia komunikacji w dzielnicy i poprawy bezpieczeństwa mieszkańców, szczególnie w kontekście licznych przejazdów kolejowych, które obecnie powodują liczne utrudnienia.

Zakres inwestycji: co się zmieni?

Budowa tunelu pod torami to jedno z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Wesołej. Głównym celem inwestycji jest zwiększenie przepustowości i bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. Tunel nie tylko ułatwi ruch pieszy, rowerowy i samochodowy, ale także zapewni lepsze dojście do stacji kolejowej. Zgodnie z planem, dojścia te będą prowadzić zarówno z samego tunelu (z chodnikiem i ścieżką rowerową), jak i od ul. Głowackiego – na końcu peronu, gdzie powstaną dwa nowe dojścia, tzw. “rogaliki”.

Ponadto inwestycja obejmuje przebudowę peronów, które w nowym układzie znajdą się naprzeciw siebie. Dzięki temu korzystanie z kolei stanie się wygodniejsze zarówno dla mieszkańców Wesołej, jak i podróżnych przejeżdżających przez dzielnicę.

Harmonogram prac

Według informacji podanych podczas sesji, otwarcie ofert przetargowych na realizację inwestycji zaplanowano na 30 września 2024 roku. Podpisanie umowy ma nastąpić na początku 2025 roku, a cały proces realizacji ma potrwać łącznie 32 miesiące. W tym czasie 2 miesiące przeznaczone będą na prace przygotowawcze, 28 miesięcy na właściwe roboty budowlane, a 2 miesiące na rozliczenie inwestycji.

Zabezpieczenia i utrzymanie ruchu

Podczas budowy tunelu kluczowe będzie zapewnienie ciągłości ruchu kolejowego i drogowego. W celu minimalizacji utrudnień, ruch pociągów zostanie utrzymany przez większość czasu, z wyjątkiem krótkich okresów, gdy zamknięty zostanie jeden tor – najpierw wschodni, potem zachodni – po 2 tygodnie na każdy tor. Ruch samochodowy również będzie zabezpieczony poprzez tymczasowy przejazd na przedłużeniu ul. Żółkiewskiego w Woli Grzybowskiej, który zostanie wyposażony w rogatki i sygnalizację.

Problemy z wodą opadową i retencja

Jednym z najważniejszych wyzwań przy budowie tunelu będzie zapewnienie odpowiedniego odwodnienia, aby uniknąć zalewania tunelu, jak to miało miejsce np. w Sulejówku. W tym celu zaplanowano budowę zbiornika retencyjno-infiltracyjnego o pojemności 549 m³, który ma zapewnić odpowiednie odprowadzanie wód opadowych. W odróżnieniu od Sulejówka, gdzie problemem była glina, gleba w Wesołej ma lepsze właściwości chłonne, co powinno znacznie zmniejszyć ryzyko zalewania tunelu.

Kontrowersje związane z wycinką drzew

Podczas sesji pojawiły się głosy krytyki dotyczące planowanej wycinki 349 drzew w związku z budową tunelu. Przedstawiciele inwestycji tłumaczyli, że wycinka jest niezbędna, aby zapewnić odpowiednią przestrzeń dla drogi i infrastruktury towarzyszącej. Zaplanowano nasadzenia kompensacyjne, które obejmą 24 drzewa liściaste i 3 drzewa iglaste. Niemniej jednak, mieszkańcy wyrazili swoje obawy, szczególnie w kontekście możliwości przesadzenia starszych drzew, co zostało uznane za nieopłacalne z technicznego i finansowego punktu widzenia.

Przyszłość inwestycji i współpraca z PKP PLK

Inwestycja jest współfinansowana przez Miasto Stołeczne Warszawa oraz PKP PLK. Prace nad tunelem w Wesołej są częścią większego projektu, który obejmuje także budowę tuneli w Rembertowie i Sulejówku. Przewidziano także rezerwę na przyszłą budowę trzeciego i czwartego toru w ramach modernizacji linii kolejowej Warszawa-Siedlce, co ma na celu jeszcze większe usprawnienie ruchu kolejowego w tej części Mazowsza.

Podsumowanie

Budowa tunelu pod torami kolejowymi w Wesołej to kluczowa inwestycja, która znacząco wpłynie na jakość życia mieszkańców dzielnicy. Inwestycja ta przyniesie poprawę komunikacji oraz większe bezpieczeństwo, jednak wiąże się także z pewnymi wyzwaniami, jak wycinka drzew czy zabezpieczenie terenu przed zalewaniem. Mieszkańcy Wesołej będą mogli monitorować postępy prac i liczyć na szybkie zakończenie inwestycji, która ma być gotowa w ciągu 32 miesięcy.

Nasz serwis jest całkowicie darmowy i utrzymuje się dzięki prywatnym środkom. Tworzymy go z pasją i zaangażowaniem, podchodząc do sprawy profesjonalnie.

Twoje wsparcie jest dla nas niezwykle ważne! Dodaj naszą stronę do ulubionych i zaglądaj codziennie, aby być na bieżąco z lokalnymi wydarzeniami. Każda Twoja wizyta to znak, że to, co robimy, ma sens i motywuje nas do dalszej pracy. Dziękujemy, że jesteś z nami!

Obserwuj nas na Facebooku oraz na Google News.

Podziel się

Komentarze (0)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Zostanie użyty wyłącznie w celu weryfikacji.